torsdag 18 november 2010

Hinnsvepning

Hejsan

Man hör ju massor av myter som ska starta en förlossning men en som jag faktiskt tror på är hinnsvepning, min lärare som är barnmorska berättade att förr så gjorde man hinnsvepning för att starta förlossningar, förr använde man sig inte utav dropp och sånt. Vet en tjej som bad barnmorskan göra det och sen dagen efter provade hon också färdknäppen och bara någon timme efter så var förlossningen igång. Hon var dock lite öppen när barnmorskan gjorde svepningen. Detta är något jag ska be min barnmorska göra om jag går över tiden, vill så innerligt ha vår bebis här innan julhelgen.

Vad är då svepning jo det är:

Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.

Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt.

Om du gått över tiden och man överväger att sätta igång förlossningen, rekommenderar man idag att man först provar med att svepa hinnor. Fråga din barnmorska. De flesta förlossningskliniker har skriftlig information som du kan läsa.
Informationen är tagen från Babycenter.com

Tänkte också bjuda på första magbilden jag tog, då tyckte jag att jag började få mage och en bild från nu



Ganska stor skillnad.

Har ni någon myt som ni tror på som kan starta en förlossning eller något knep?

2 kommentarer:

  1. Jag tror också på det, ja menar det fungerade ju för Lotte:) Annars vet jag inte..gå i trappor är inget jag rekommenderar, det provade jag med Hugo och jag blev bara trött och fick ont i kroppen av det:)

    Man behöver ju alla krafter man kan inför en förlossning så det bästa är nog att bara vila och njuta den sista tiden (mycket lätt att säga men dessto svårare att göra haha)

    kram!!

    SvaraRadera
  2. Jag trodde ju att jag hade allt utklurat när de gäller försäkringskassan men ack nej. Dom är duktiga på att stressa upp en under graviditeten tyvärr :(

    SvaraRadera