tisdag 29 mars 2011

Beundrar

Som rubriken lyder så beundrar jag verkligen de små barnsmammor som kan baka, laga och styra. Själv älskar att laga mat och baka men jag har inte bakat på flera månader. Knappt att jag lagar mat längre, anledningen till detta är att jag blir så stressad av att ha en kinkig pojk i babysittern då jag lagar mat, han känner av det och blir ännu mer kinkig. Bärsele är inget alternativ då jag tycker han kommer för nära bänken så det blir svårt för mig att skära, skala, steka osv.
Hur gör ni andra mammor när ni lagar mat? finner sig era barn i att sitta/ligga på golvet då ni gör det?

Jag hoppas det blir bättre då han kan sitta med i en stol bredvid bänken och kan se vad jag styr med där uppe.

Många tänker nog nu, passa på då han sover? Jo visst men han sover en timme på förmiddagen mellan tio och elva. Sen sover han korta stunder resten utav dagen och ska jag ställa mig och laga mat när han somnat hinner jag inte mer än börja innan han vaknar igen.

Ett litet dilemma i min vardag.

Idag har vi för övrigt bara tagit det lugnt, inga tider att passa eller liknande utan bara varit men inte har man lyckats få till någon middag för det. Tack och lov att smörgåsar är smidiga att bre och man kan äta på stående/gående fot.

Nu vaknade han igen :)

3 kommentarer:

  1. Vet precis vad du menar :)
    Oftast gör jag middag när Christoffer är hemma och kan roa Lowe.
    När vi är ensamma hemma gör jag bara mat som går snabbt att laga för Lowe gillar inte heller när jag fokuserar för mycket på något annat än honom :P

    SvaraRadera
  2. Hm, jag fixar mat tills marko är hemma varje dag och det är ett visst stressmoment. Men ett tips är bärsjal, den använder jag ofta när jag lagar mat, barnet kommer närmre kroppen och det är inte lika otympligt. Det är nog annorlunda när man har fler barn, de måste ju få lagad mat och alicia är inte på dagis varje dag. Men är han glad så ligger han på golvet och då pratar jag hela tiden med honom medan jag lagar eller är han missnöjd får han vara i bärsjalen där han alltid somnar. Kram

    SvaraRadera
  3. Joline får ju i sig mat i mängder. Jag har mjölk så de räcker och blir över men de där med ersättningen är mest för min skull så jag tänkte att hon kanske sover bättre om hon fått i sig ordentligt med ersättning då de ska mätta bättre. Har också MAM, har prövat andra flaskor och även olika nappar till flaskorna men icke :) De gäller väl att var envis ...

    Jasså går han inte upp som han ska ?

    SvaraRadera