torsdag 20 januari 2011

Amning

Ett litet inlägg om amning, innan Olli föddes så fick jag ofta frågan om jag tänkte amma, mitt svar var självklart!

På bb när han sen var född så la jag intill honom men han sög inte, sköterskorna kom in och var ganska så hård hänta mot både mig och Olli och det gick inte. Han fick ersättning redan ett par timmar efter han var född för han vägde så lite, jag kämpade med att få det att fungera och jag kände hallå, jag har mjölk varför vill han inte?! För mig var det självklart att la man barnet vid bröstet så skulle barnet suga. När vi sen kom hem så fortsatte jag kämpa och var faktiskt på väg att ge upp, det kändes hårt för jag ville så gärna. Men sen kom bb hemvård på kontrollbesök och hon sätter på en ammningsnapp och det går hur bra som helst! Tack för denna toppen uppfinning! Nu kan jag amma och lille man växer som bara den.

En annan sak som jag tänkt mycket på är vad folk lägger sig i saker och ting när man får barn, läste ett jätte bra inlägg om detta i en annan blogg. Så fort man får barn får folk plötsligt lägga sig i allt vad gäller barnet och föräldrarskapet, gör si gör så, gör inte si gör så. Folk menar bara väl, men ibland blir det så fel. Jag tror inte det finns många som skulle ha mage att tala om för någon om man tyckte den personen hade fula gardiner eller om man tycker det skulle passa bättre med ett par panelgardiner. Andras hem skulle man som sagt aldrig lägga sig i för det är så personligt och måste så få vara, ska det inte vara samma sak med ens barn?! Ser man att något är på väg att gå helt galet är det klart man kanske kan tipsa om ett annorlunda knep eller så men visa saker som jag har fått höra känner jag att det gör väl jag/vi precis som vi vill med! Har fått höra ett antal gånger att vårt barn kommer bli ett bortskämt barn för att jag/vi sitter och myser med honom, att han kommer vänja sig vid att någon alltid håller i honom. Men hallå närhet är väl det finaste man kan ge sitt barn eller?! De är bara små en gång och ganska så snart så kommer han inte vilja och sitta och mysa längre utan vill att det ska hända saker. Har också fått höra att jag pratade för ljust med honom, att jag pratade med honom som om han vore en tjej, tänk på att det är en grabb, då kände jag hur pratar man med en pojk/flicka? ja märkligt det där men som sagt alla menar säkert bara väl och vill det bästa..Tror man får lära sig att slå dövörat till ibland och lyssna på det man vill lyssna på och göra det som känns rätt för just mig/oss.

För övrigt så är Olli en månad nu, igår blev han det.

3 kommentarer:

  1. Va skönt att amningen fixade till sig!
    Och visst är de där amningsnapparna toppen! Jag minns själv hur jag nästan grät av glädje då min mamma kom med en sån till mig. Tilde tog bröstet direkt, men hon va så ivrig och sög så hårt att det gjorde så fruktansvärt ont! Jag satt som en spänd fiolsträng och grät varenda gång jag skulle amma.. Var helt sårig och blödde till och med. Men med amningsnappen kunde jag riktigt njuta och mysa av att mata lilla stumpan, och jag gjorde det ganska länge, hon va nästan 7 mån när jag slutade sen, för då ville hon inte mer.

    Ja visst är det lustigt att folk har så mycket åsikter och anser sig ha rätten att dela med sig av dom (lägga sig i) när man har fått barn. Även om de oftast bara vill väl..
    Men det där med att ni har honom i famnen och bära honom "öfr mycket" är bara trams! Ett barn kan aldrig bli "bortskämd nog" av närhet! Bra att ni inte lyssnar på det..
    Och det där med att du borde tala till honom med mörkare röst för han är pojke? Va?! Haha neej, fortsätt du att prata mjukt och ljust till honom. Så tröttsamt det här med pojke/flicka tycker jag.. Vilka färger de ska ha, vilka leksaker de ska leka med osv.. De är barn, oavsett kön! Man borde ge sitt barn alla möjligheter och vägar i livet och inte begränsa dom efter vilket kön de har mellan benen..

    Kram på er! =)

    SvaraRadera
  2. Det där med amning tycker jag är så konstigt att folk har så mycket åsikter och idéer om..Vill man amma okej. Kan man inte amma, inga problem det finns ersättning. Kan man amma men inte vill, den mammans beslut inte mitt och barnet får ju i sig det den behöver ändå.

    Hugo vägrade ju amma även fast jag kämpade hårt. Sen när jag gav honom ersättnign kunde folk säga typ: Ja men det är ju bra att ersättning finns. Ja du får ju inte känna att du är en sämre mamma bara för du inte ammar. Ähh det har jag aldrig ens tänkt på, att jag skulle varit en sämre mamma bara för jag inte ammade? Ack ack folk har förmycket åsikter om alllt när det kommer till ens barn.

    SvaraRadera
  3. Det finns ingen annan än du/ni som är bäst på ert barn. Ta råden med en nypa salt och använd dom om ni känner att ni behöver någon gång.
    De flesta vill säkert ert bästa och då kan det bli lite för mycket.
    Mitt enda "råd" är, njuta av ert barn och följ era hjärtan.
    Jag tycker att du verkar vara en underbar mamma, har själv en son 17 år och en dotter 14 år.
    Adam vet vem jag är.
    Kram Heléne Edman

    SvaraRadera