tisdag 27 september 2011

Tankarna att snurra

God kväll.

Igår tittade jag på ett program som handlade om ofrivilligbarnlöshet, frivilligbarnlöshet.
Detta inlägg är endast utifrån mina egna känslor och tankar!

Sedan jag var liten visste jag att jag en dag ville bli mamma, i tonåren längtade jag efter att bli tillräckligt gammal för att få barn. Alltså göra klart skolan osv. Så detta programet var något som berörde mig väldigt mycket, jag satt med gråten i halsen och fick till slut sluta titta för jag fick så ont i magen. De pratade om att livets mening handlar om att få barn, och om man inte kan få barn vad är då livets mening? osv. Det har nog varit en utav mina mål i livet att få barn är livets mening. Jag kommer så väl ihåg att jag en gång tänkte tanken, tänk om jag faktiskt inte kan få barn?! Det blev mer påtagligt då jag opererades för en cysta i magen och läkaren sa att det var den "friska" äggledaren som cystan satt sig på, men han sa också att det kan vara så att den andra äggledaren bara är omogon ännu. Det fick mina tankar att snurra, jag var då 13år men oj vad det satte griller i huvudet. Vad hade hänt om de inte kommit fram till att det var en cysta? Då hade jag förlorat den äggledaren och då kanske jag inte heller skulle kunna få barn en gång i framtiden. Åren gick och jag började känna att nu snart så känner jag mig redo att bli mamma! Längtan blev starkare och jag kände att jag hade ett fast förhållande, vi känner varandra ut och innan och det fattas något nu. Då säger min sambo att han inte vill ha barn. Det var bara acceptera. Men efter något år så var vi överrens om att blir det så blir det. Det var Olli som blev, jag kände mig hel på något vis, jag skulle bli mamma. Livets mening! Och nu med 9månaders facit i hand så stämmer det till fullo ialla fall in på mig, men jag känner också respekt för dom som faktiskt inte vill ha barn, och jag känner stor empati för dom som inte kan få barn eller inte har någon att få barn med.

Jag hoppas inte att jag formullerat mig tokigt utan att ni förstår hur jag menar, jag är fruktansvärt trött och har en enorm flyttstress inom mig men kände att jag var tvungen att få ur mig lite av dom känslor jag fick igår då jag såg programmet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar