tisdag 19 april 2011

Älskade prins 4mån

Idag är det fyra månader sen Olli föddes.
Lördagen den 18dec var mina föräldrar och hälsade på och magen var så hård och hade en lite annorlunda form. På kvällen var vi hos svärföräldrarna och de påpekade också att magen såg väldigt spänd ut. Flera kvällar då vi gått och lagt oss bad jag Adam tala om för bebisen att det faktiskt var dags att komma ut, men min kära sambo hade mycket inplanerat så han tyckte gott och väl att bebisen kunde få gotta sig ett litet tag till. Men på lördag kvällen sa han att nu har jag inget inplanerat på några dagar så okej då, så han sa lite så där att "ja nu kan du få komma ut" sen somnade han och jag låg vaken i vanlig ordning då jag var som mest höggravid, sömn blev det inte mycket utav då Olli var väldigt kvällspigg samt väldigt morgon pigg i magen. Men hur som så känns det lite lustigt i magen så jag säger till adam att jag tror jag har lite små värkar, han sover redan och säger bara mmm långt där borta. Hur som så somnar jag och vaknar vid halv fem med ordentliga värkar, tänker att det är nog bara så här, jag kanske åt något olämpligt igår. En timme går och till slut väcker jag Adam och tio i tio är lille man född. Det känns som igår men ändå som han har varit med oss hela livet. Och aldrig trodde jag att man kunde känna sån kärlek för en annan människa, nog för jag älskar mina familj och sambo osv men kärleken till sitt barn är verkligen den starkaste och mest oförklarliga.

Olli är nu som sagt fyra månader
- han är stadig i nacken, och börjar gilla mer och mer att ligga på mage, men bara korta stunder.
- han vänder sig från mage till rygg och ser väldigt fundersam ut då han kommit runt.
- Enorma ljudresurser har han och inte nog med det så är han fylld av energi och nyfiken, alla intryck ska man ta in och pratar någon så tittar man gärna och lyssnar, ibland till och med svarar på sitt lilla vis.
Sånger och ramsor är något han tycker är riktigt roligt, ju busigare ramsor dessto roligare, ju mer rörelser i sången dessto roligare. (tur han inte hör hur tondöv mamma är)
ja jag hade kunnat skriva i flera dygn. Men idag var en sån där underbar första gången sak, han fick smaka på gröt. Det tyckte han faktiskt var gott, han förstod inte riktigt att han skulle svälja först utan ville gärna suga på skeden. Hur som så fick han verkligen smaka på det. Jag lät honom hålla skeden själv i mellan åt och det resultera i mycket labb och klabb men vad gör väl det? man måste få smaka och känna.

Idag har det också blivit tre promenader, en till BVC och en till Öppna förskolan och senare på kvällen följde vi mitt stora hjärta till träningen.

Nu är jag riktigt trött och ska slå mig ner i soffan en stund innan det blir sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar